HVORDAN FÅ MERE ORGANISK TRAFIKK I FACEBOOK

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

EN KUNDE SPURTE OM DE BURDE FREMME INNLEGG VED Å BETALE FOR DET SOM ANNONSE SLIK AT FLERE AV DE SOM FULGTE SIDEN, LESTE DET. DET FIKK MEG TIL Å TENKE OVER SAKEN OG SE OM DET I DET HELE TATT ER NØDVENDIG Å GJØRE. PERSONLIG ER JEG IKKE NOE TILHENGER AV Å FREMME INNLEGG FOR Å FANGE NYE FØLGERE. JEG HAR HELLER IKKE VÆRT NOE STORT FAN AV Å FREMME INNLEGG MOT DE SOM FØLGER SIDEN HELLER. MEN DET HAR OFTE IKKE VÆRT ANNEN MULIGHET INTILL JEG INNSÅ DETTE. I DENNE ARTIKKELEN SÅ KOMMER VI TIL TA FREM FACEBOOK SOM EN EKSEMPEL I OG MED AT DET ER DET VANSKELIGSTE SOSIALE NETTVERKET NÅR DET GJELDER ORGANSIK REKKEVIDDE. MEN STRATEGIEN KAN TRYGT BRUKES HOS FLERE SOSIALE NETTVERK.

Det første jeg tenke hvorfor skal jeg eller denne kunden betale for at de som allerede følger bedriftens side skal betale for å kommunisere medde som følger bedriftens side allerede? I følge min prinsipp er det helt bak mål. Det fikk meg til å tenke hva er det egentlig Facebook vil at jeg skal gjøre? Da startet jeg med å se på oppdateringene som Facebook har gjort i den siste tiden og hva de fokuserer på. Etter å ha overveid å sett på alle punktene. Det har ført til at jeg har begynt å tenke nytt når det gjelder Sosiale medier strategi. Mitt mål er å fange opp folks interesse ved å gå gjennom alle #touchpoints som en potensiell kunde er igjennom for å bestemme seg om de skal gå for et produkt eller tjeneste. Men så kommer det til sosiale medier. Jeg har hele tiden tenkt på trafikk til nettsiden istedenfor trafikk til bedriften. Mange av oss er der. Så klart at dersom du driver nettbutikk så vil trafikk til nettbutikken være avgjørende. Men også der er det rom til å tenke annerledes. Instagram er et perfekt eksempel på at nettbutikker kan selge over Instagram. Jeg kommer til å ta for meg noen punkter på hvordan din bedrift kan få flere organiske visninger på Facebook. Og dette er en strategi som fungerer med tilpasninger på de fleste andre sosiale nettverk.

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

1. SE PÅ FACEBOOK SOM EN PUBLISERINGS PLATFORM OG IKKE BARE SOM EN DELINGS PLATFORM.

Så tenker du “ Jammen hva skjer med trafikken til nettsiden min da?”. Hvordan konverterer jeg alle disse personene. Da svarer jeg bare “Gløm det”. Folk kommer kanskje ikke til nettsiden din. Men de får se ditt innhold og hva din bedrift har å tilby og hvordan din bedrift kan løse noe for dem. Desto flinkere du er på det desto bedre husker de deg og det blir magi av det.

  • Ikke link til videoene dine fra Youtube så langt du ikke vil linke til andre videoer som ikke er dine. Det er ikke Facebook så veldig glad i. Facebook vil at du skal laste opp videoene dine på Facebook.
  • Bruk notatposting istedenfor å linke til en blogg dersom du ikke har tilgang til Instant articles.

Det som er poenget her og det Facebook vil er at den som leser ikke skal på noe som helst måte forlate plattformen.

Hvor mye bør jeg bruke på Facebook annonser?

2. SLUTT MED FREMMINGAVINNLEGG.

Etter å ha sett hvordan organisk rekkevidde har endret seg hos visse kunder etter at de endret sin strategi så besluttet jeg å fremme kun de postene som gir mest rekkevidde. Det førte til at jeg skilte ut betalings strategien fra organisk strategi. Noe jeg kommer til å forklare under egen punkt.

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

3. ORGANISERING

Dette er egentlig helt basic, men likevel veldig viktig. Ha en struktur på postingen og kategoriser postingen. Altfor mange har hummer og kanari på sine Facebook sider. Det gjør at de som følger siden, detter av. Derfor er det svært viktig at du organiserer postingen slik at artikler videoer og bilder har noe med hverandre å gjøre. Av erfaring så er det større sjanse for at mange leser en artikkel som de har sett en video til.

4. TENK SUKSESS PÅ EN ANNEN MÅTE.

Likes er ikke lengre noe indikator på vekst i sosiale medier. I grunn så har de ingen betydning lengre. Det enste det forteller er hvor mange som har klikket likes og ikke hvor mange som har lest eller sett det du har delt. Det samme gjelder hele bedrifts siden også. Man kan ha flere hundre tusen som har klikket like på siden og kanskje 10000 som ser og responderer på det du poster. Det er bedre å ha 10000 eller flere fans hvor 10000 eller flere ser og responderer det du poster. Ikke tenk på likes og emojis. Tenk på rekkevidde.

5. DET SOM VIRKER ANDRE STEDER VIRKER IKKE NØDVENDIGVIS PÅ FACEBOOK

Skal du driver med opplærings videoer så kan det hende at Youtube er mye bedre kanal. Youtube fungerer som en søkemotor og tiltrekker seg oftere brukere som har lyst å lære noe. Det er dermed ikke sagt at det ikke vil fungere på Facebook. Det må man prøve ut. Men av erfaring så har opplærings videoer som kommer i serie bedre rekkevidde på Youtube da mange der vil abonnere på kanalen og få varsel på sine enhet og epost at ny video er lagt til der. Dessuten så treffer det de som søker etter slik innhold. Video hvor man poengterer noe eller belyser noe har ofte god engasjement og rekkevidde på Facebook. Beste av alt så kan det bli delt videre. Det man må tenke på er at Facebook endrer sine algoritmer ofte. Det er noe som må tas i betraktning da det kan påvirke bedriftssiden, rekkevidden på postene og engasjementet. Dette forteller også at Facebook er ikke det eneste sosiale nettverket som bedrifter kan bruke.

Hvordan få flere følgere på Instagram?

6. SKILL UT ANNONSERINGS STRATEGI OG ORGANISK STRATEGI

Annonsering på sosiale medier skal tiltrekke nye følgere og potensielle kunder. Organisk strategi skal engasjere de som allerede følger siden. På sosiale nettverk så vil det også virke slik at det tiltrekker nye følgere fordi man fortsatt har den muligheten til å kontakte personer som ikke er tilknyttet til siden fra før og man kan bruke en rekke triks for å nå ut til flere.

Uansett hvilke sosiale nettverk man bruker så ikke send folk ut av det sosiale nettverket dersom du ikke har et formål med å selge. Dersom den besøkende finner det aktuelt å handle hos deg så vil de gå inn på nettsiden uansett. Tenk på samme måte som man tenker når man lager Google Ads annonser. Link til landings siden med en gang.