BØR JEG VÆRE PÅ INTERNETT?

HVORDAN BLIR JEG SYNLIG PÅ GOOGLE?

Dette er spørsmål vi får hver dag.  

Hvordan blir jeg synlig på Google?. 

Trenger jeg å være online? 

Hvorfor skal jeg satse på Google jeg har da nok å gjøre og det holder med gule sider? 

BØR JEG HA FLERE KUNDER. JEG TRENGER IKKE FLERE.

Dette får høre daglig når vi snakker med våre kunder. Synlighet på Google vil bli mer og mer viktig i årene fremover. I dag er det slik at kunden er gjennom flere punkter før de bestemmer seg for en vare eller tjenester. Det kalles for “Touchpoints”. De søker etter informasjon før de bestemmer seg for handle. Vi ser for det vi får høre av kommentarer hos våre kunder.

TRENGER JEG EN HJEMMESIDE?

Stadig møter vi på bedrifter som ikke er på internett eller som skaffet seg en nettside en gang på 90 tallet og har ikke endret noe på den. Det vi kan si av erfaring er at slike nettsider blir bare hoppet over. Besøks varigheten på slike nettsider  er under et minutt. I dagens samfunn hvor alle søker etter informasjon og mere kunnskap holder er det en svært dårlig utgangspunkt. Det kan bety kroken på døra. Vi har sett bedrifter hvor kunder har hoppet over dem fordi nettsiden demmes har gitt en negativ inntrykk av dem. Nå til dags er nettsiden din ansikt utad. Er den dårlig designet så kan den få kunden til å bli negativt innstilt til bedriften og gå til en konkurrent. La oss a tu dhar en i en gågate kan folk se butikken din. Det første de sjekker er utstillingsvinduet og inngangspartiet. De ser om du har en ordentlig butikkskilt som fanger deres interesse og om du har noen gatebukker med tilbud.  Når de går inn så er første inntrykket de får som skaper omdømmet om din butikken. Er butikken uoversiktlig og utdatert eller ikke i samsvar med stilen som forventes i forhold til det de selger, så kan jeg garantere deg at de går til en annen butikk. En hjemmeside som ikke er oversiktlig eller i stil med det som selges der vil ikke konvertere besøkende til kunder. Enda verre er det dersom den siden laster ned sakte. Slike sider blir ofte straffet av Google i og med at de ikke gir besøkende det de er ute etter. Derfor er det viktig å ha en god nettside som ansikt utad og som konverterer besøkende som kunder. Ellers forsvinner besøkende bare til neste treff i Google.

KUNDER KAN MER OM DEG ENN DU TROR

Kundene i dag er ikke som før. De kan mere om det de er ute etter før de besøker bedriften din. Da er vi inne på det med “Touchpoints” igjen. Kunden har foretatt søk og skaffet seg mye informasjon før de har tatt turen innom deg eller har bestemt seg for å handle. Produkter og tjenester som  reiser, musikk, film, klær og sko er alle populære når vi handler på internett. Ofte har kunden lest på forhånd eller sett video på youtube, eller bilder på pinterest og Google om stedett de vil besøke, siste albumet til en kjent artist, skaffet seg informasjon om skoene fra Addidas eller koleksjonen til Anne Mone.  Har du en liten klesbutikk kandu bruke nettbutikken som en utstillingsvindu online. Det kan øke trafikken i den fysiske butikken din. Det er som å vise det fulle sortimentet i 24 timer til folk fra hele landet.

TRENGER JEG Å VÆRE PÅ INTERNETT?

Dette hører vi ofte. Og svaret er uten å nøle JA. Ikke fordi vi ønsker å selge deg en nettside. Men av to grunner. Den ene er å skaffe seg nye kunder. Og den andre er kanskjen den viktigste av alle. Ta vare på de kundene du allerede har opparbeidet deg. La oss si det slik. To venninner sitter og prater sammen. Den ene syns venninnen har en fin kjole. Hun lurer på hvor venninnen har kjøpt den. Da tar venninnen frem mobiltelefonen sin og viser nettbutikken til butikken hun har handlet hos. Den andre får ikke bare se den kjolen men også en rekke andre produkter. Venninnen kommer hjem og setter seg med en nettbrett og titter på utvalget. Dagen etter eller på en lørdag tar hun turen innom den fysiske butikken og handler. Så en god nettbutikk eller nettside gjøri ikke bare at kunden kan handle fra hvor som helst men også at de mye lettere kan anbefale deg til andre.  Er du håndverker så kan du være 100% sikker at kundene dine kommer til å søke deg opp og sjekke ut nettsiden din. Ser den ut som noe som er laget på gamle Tiki 100 maskiner så hopper de over til neste mann. En god nettside gir seriøst inntrykk av din bedrift og er det godt med call to action så er veien til salg rimelig kort.

GOOGLE MIN BEDRIFT

Er du listet i flere kataloger kan du bare ta kontakt med de og avmelde alle abonnement. Det gjelder også Gulesider. Det er nå til dags bortkasta penger. Google min bedrift er et visittkort som din bedrift kan legge inn på Google. Det fungerer som et vissitkort når noen søker etter varer og tjenester som din bedrift tilbyr i ditt nærområde. Ikke bare et det gir kontaktinformasjon. Det gir deg også muligheten til å skape et inntrykk før den besøkende besøker nettsiden din. Du kan poste på samme måte som du gjør på Facebook og dine kunder kan også legge igjen ros av din bedrift. Noe som kan gjøre at andre velger deg fremfor andre. Google Min bedrift sørger også for at din bedrift blir synlig i Google Maps.

HVORDAN ØKE SYNLIGHETEN PÅ GOOGLE?

Det kan gjøres på flere måter. Det aller første som er veldig viktig er å ha en søkemotoroptimalisert hjemmeside. En godt søkemotoroptimalisert har større sjanse for å komme høyere opp i organiske søk på Google, når noen søker etter varer og tjenester som din bedrift tilbyr. Den andre måten er GoogleAds som vi kommer til å ta for oss i avsnittet under. Vi anbefaler å bruke en SEO (Search Enegine Optimalization) spesialist for å hjelpe deg med søkemotoropptimalisering. Det kan være den beste markedsføringen som du kommer til å investere i.  Fordi Google setter ganske mange krav til SEO og det er en prosess som kan ta tid. Men en hjemmeside som følger Google sine retningslinjer har større sjans til komme høyest mye raskere. 

GOOGLE ADS

En måte å komme opp i Google er å satse på Google ADs. Ikke bare at det gir automatisk visning blandt topp søk. Men det er nesten en krav for å komme opp høyere i organisk søk da det gir rask trafikk. Noe som Google anser som vesentlig dersom en side skal prioriteres i fremfor andre i organisk søk. GoogleAds er små og svært effektive tekst annonser som vises i toppen av google søket.  De er søkeord baserte og blir utløst når noen skriver relevante søkeord. Det er en del ting med Google ADs du må ta hensyn til. Det er konkurranse på søkeordene, landingssiden som annonsen fører til må være godt optimalisert. Med GoogleAds kan du også tilkoble deg Google sin annonsenettverk (Google Display) og annonsere i på millioner av nettsider verden over. Du kan også annonse i alle Google sine tjenester som YouTube, Gmail og i alle applikasjoner som er koblet til Google sin annonsenettverk. I Google Displaynettverk kan du velge om du vil annonsere på gatenivå, din lokale område, hele regionen, hele landet eller hele kontinentet eller verden. Gjør du det riktig i Google Ads så kan du fylle opp ordrebøkene dine meget raskt. 

SOSIALE NETTVERK

Sosiale nettverk er et unikt verktøy til annonsere etter nye kunder og bygge opp en fast kunde base som bedriften kan bruke til å drive mersalg til. Det aller viktigste med soisale nettverk er å skape relasjoner.  Man kan snakke med kunden og hjelpe kunden med å løse de små og store utfordringer. Med andre ord så kan man drive med tillitsbygging. Vår erfaring er at kunden sjekker bedrifter på Facebook, Instagram og LinkedIn. Nå har også Pinterest blitt populært. Både Facebook og Instagram kan brukes i kundeservice strategi hvor for eksempel både Facebook Messenger og Whatsapp har blitt kanaler som er særdeles godt egnet til kundeservice. Bare se på nettsiden vår. Kundene kan nå oss via messenger uansett hvor vi er. Så hvis jeg er ute på salgs oppdrag så kan jeg svare på henvendelser fra kunder. Kunden kan også få tips, triks, ideer eller hjelp til utfordringer via messenger. Samtidig så er sosiale nettverk meget viktig verktøy hvis innen retargeting (noe vi skal ta for oss i egen artikkel). Det vil se at de som har besøkt nettsiden blir eksponert for egne annonser på feks. Facebook, Instagram, Snapchatt eller Twitter. Det kan man bestemme etter hvor lenge de har besøkt siden, om de har handlet noe, forlatt handlekurven uten å handle, osv..

GOOGLE ANALYTICS

Det er ikke noe tvil om. Hjemmesiden skal ha Google Analytics eller en annen Analytics tjeneste installert. Google Analytics er den mest brukte da den er godt integrert med de andre Google tjenestene. Også er det godt integrert med sosiale nettverk som Facebook og Instagram. Du kan se hvor mange som har besøkt hjemmesiden din, hvor de kommer fra, om de har forlatt, handlekurven uten og handle, deres bevegelser på hjemmesiden, hvor lenge de har vært på hjemmesiden, hva de har sett på, hele kundereisen og mye, mye mer.  Dette gir deg nok informasjon til å justere markedsføringen til å skaffe nye kunder og opprettholde de du allerede har. 

DETTE HAR JEG IKKE TID TIL.

Det å opprettholde en god profil krever innsats og investering av tid. Å sette opp en søkemotoroptimalisert nettside tar tid. Derfor står vi i Meet-Agency klare til å hjelpe deg med dette. Vi har folk som er spesialiserte innen faget som har jobbet tett med Google i flere år og har alle sertifiseringer innen området. Det gjør at du kan føle deg trygg på at jobben vi gjør vil skape gode resultater. De fleste bedrifter gjør en stor feil når salget svikter. Da er det markedsføringsbudsjettet som blir nedjustert. Det kan fort gjøre at salget svikter enda mer. og man ikke har mulighet til å hente inn flere kunder. Det er det samme som å overlate stafetten til konkurrentene. Ikke la det skje.