FACEBOOK ADS VS GOOGLE ADS

HVA ER BEST FOR DIN BEDRIFT?

I grunn så kan begge være viktige trafikk kanaler. Veldig mange selskaper bruker i dag begge plattformene for å oppnå maksimal trafikk. Men både tid og penger har sine begrensninger og det gjør at man må forta et valg. Begge plattformene har mye til felles men har også en rekke forskjeller som avgjør om de er de beste for hver og enkel bedrift.

Dersom man er ny så kan valget være vanskelig fordi man ikke har noe fakta å vise til om det ene er bedre enn det andre for bedriften. Begge plattformene er enkle å begynne med mens det krever mye arbeid å bli ekspert på dem. Ofte er det slik at man må ta et valg for hvem av plattformene er best for bedriften. Sjekk videoen rett under hvor vi sammenligner begge plattformene.

SÅ HVA ER FORSKJELLENE?

Begge plattformene er basert for PPC (Pay per click) altså betaling for klikk. Når du lager annonse på en av plattformene så byr man på beste plassering i annonseplattformene. Man setter et bud for annonsen og setter opp et budsjett sum som man ønsker å forholde seg til. Det virker veldig enkelt. Både ja og nei. Hvorfor Nei? Vi forklarer.

I hovedsak er det snakk om forskjellene mellom betalt søk eller betalt sosial. Den tradisjonelle Google Ads formen er betalt søk. Annonser som kommer i søkemotorens første sider over det som defineres som organisk søk.

Google ads tilbyr mer enn betalt søk. De tilbyr også annonser i Youtube, Google Play, Google Display network, Goolge Maps og Gmail. Vi kommer til skrive mere om disse andre plattformene til Google i egne poster og fokusere mere på Google Serach ads i denne.

Facebook på sin side tilbyr betalt sosial. I forhold til google så er det ikke mulig å drive annen fremming på plattformen en betalt annonsering. Facebook har ingen mulighet til optimalisering av nettsider for å få høyere rangering slik som Google har. Men likevel har Facebook også sine fordeler. Facebook sin annonse nettverk består av: Nyhets veggen på facebook, Instagram, Audience Network, Facebook Messenger,

Så hvordan stiller disse to kamphanene opp mot hverandre?

Google har 3,3 milliarder søk i løpet av en dag. Facebook har 1,45 milliarder aktive brukere hver eneste dag. Man kan målrette publikummet på begge plattformene. Det gjør det vanskelig å ta et valg for hvem av plattformene er best for bedriften. Det man heller må spøre seg om er: Er mål publikummet på det nettverket og er produktet søke orientert. Så om Google har 3,5 millioner søk hver eneste dag. Så er det ikke sikkert at det er noen som søker etter ditt produkt.

Kommer du med ny og innovativ produkt, så kan du være sikker på at ingen har hørt om det fra før. I slike tilfeller er Facebook sin plattform en god løsing for å få budskapet ut og fortelle folk om ditt produkt. Men her vil også Google sin display nettverk kunne bidra med stort da flere millioner nettsider er tilsluttet det. Ofte er det ikke snakk om enten eller men ja takk begge deler.

KOSTNADER

I betalt søk kan nettbutikker forvente 1,16 dollar pr. klikk mens advokater og lignende tjenester kan forvente å måtte betale over 6 dollar pr.klikk. Bud prisen for søkeordene avgjør hvor mye man må ut med.

I betalt sosial så er ting litt annerledes da Facebook er noe rimeligere pr. klikk enn Google Ads. Klær er noe av det rimeligste å annonsere på Facebook mens Finans og Forsikrings tjenester er dyrest. Kostnaden pr. klikk på Facebook avgjøres ikke bare av type næring men også av plassering. Det har ved flere undersøkelser vist seg at Instagram kan være dyrere pr. klikk enn facebook sin nyhetsvegg.

Man må være klar over at folk klikker på google annonser mye senere i kjøpsprosessen. Det gir facebook større mulighet til bli være den kanalen hvor man kan spre bevissthet rundt et produkt eller tjeneste.

KJØPS HENSIKT

La oss si at noen har en bil som trenger reparasjon og vedkommende foretar en google søk etter en verksted i nærområdet. Da vi l Google ads plassere din bedrift foran den potensielle kunden i det øyeblikket de trenger den servicen. Eller at noen planlegger å handle vinterklær til barnet sitt og søker etter vinterdress. Da vil Google ads sette utvalget fra bedriften din foran den potensielle kunden. Google Ads er mye mer effektive til å få prospektet til å handle raskt. Det er ingen som går rundt og husker en annonse fra en bilverksted som de har sett på Facebook for en uke eller to siden, når de trenger en bilverksted.

Men Facebook er svært effektivt når du skal bygge deg opp en målgruppe. Facebook har en veldig god målgruppe byggings verktøy. La oss si at du har satt igang med vintersesongen og har tilbud på vinterdresser. I slike tilfeller så vil Facebook annonser gi mye bedre effekt enn Googl annonser. Man kan f.eks. målrette annonsene kun mot foreldre av barn som går i barnehagen eller i første klasse. Man kan målrette etter diverse demografiske variabler. Etter geografi, språk og etter

sosiokulturell tilhørighet. Ikke minst kan man også målrette etter en bestemt type inntekt. Med andre ord så kan man spesifisere annonser etter en bestemt nisje eller satse litt bredere. Facebook har også et fint verktøy som heter lookalike publikum. Hvor man kan annonsere mot personer som ligner på et publikum du allerede har. De viser annonsene til personene som ligner de personene som allerede har vært i kontakt med bedriften din.

SÅ HVA BØR DU VELGE?

Hvem passer din bedrift best? Google Ads eller Facebook ads? For å få et konkret svar så bør du stille deg selv noen spørsmål. Er målet å oppnå salg raskest mulig så er kanskje Google Ads det beste alternativet. Hvis du ønsker å gjøre merket kjent og satse på en bredere publikum så vil Facebook annonser være bedre alternativ.

Det man må ta i betraktning er type næring dine kunder. Både innen B2B og B2C stiller Google ads veldig sterkt. Men Facebook kan ofte være bedre alternativ innen B2C spesielt innen visse produkt kategorier. Fordi folk har en tedens til å handle impulsivt etter å ha sett sett en annonse flere ganger. Også innen B2B finnes det gode målretting egenskaper hos Facebook.

Så er du en bedrift som ser etter kunder som søker etter varer og tjenester. Da er Google Ads uten tvil det beste alternativet. Er du en bedrift som som skal bygge opp en målgruppe som bedriften kan selge til, så er Facebook den beste løsningen. De fleste i dag velger å bruke begge plattformene for å satse bredt og for å fange opp både de som søker etter varer og tjenester og for å bevist gjøre flere for å drive remarketing mot dem.

Vår endelige konklusjon er: Sats på begge så fanger du opp de som søker etter din bedrifter, tjenester/varer du tilbyr og du fanger interesse hos nye kunder.

Vi i Meet-Agency kan hjelpe deg med perfekt markedsføring via digitale kanaler.